Detta är andra artikeln ur vår bloggserie: Vilka är Skill U. I förra artikeln skrapade vi lite lätt på ytan, men här går vi på djupet och beskriver starten på vår solskenshistoria, som Fredrik väljer att uttrycka det. Det hela började för redan nio år sedan när Anna började jobba med Fredrik som rekryteringskonsult. Vår historia är lite som den klassiska romantiska komedin “När Harry mötte Sally”, minus romantiken! Det som kvarstår är en varm och djup relation som växer sig starkare med åren, både på ett vänskapligt och yrkesmässigt plan.
Redan när Anna och Fredrik jobbade tillsammans för första gången, för snart 10 år sedan, började de prata om framtiden. Det hela mynnade ut i en typ av överenskommelse, utan för den saken ha skrivit något avtal. De bestämde sig för att om de väljer att göra någonting, om och när tillfälle ges, så ska de först kolla med varandra. 2019 var tiden äntligen mogen.
Fredrik hade de senaste åren jobbat i en större koncern och arbetet hade rullat på bra, men det var ingen ”perfect match”. Det blev för stort och stelt, med processer som tog för lång tid. Han bestämde sig för att lämna. Med självsäkerhet och yrkesstolthet ända tillbaka till Platsjournalens tid (ni vet den tidning som låg överallt, på flygplatser m.m.?) och till när Sydsvenskan hade en egen bilaga med bara platsannonser, så plockade han upp telefonen och ringde till Anna. ✨
– Någonstans i själen var det ett självklart rungande Ja när Fredrik öppnade upp dialogen på riktigt, nu var det på allvar liksom, berättar Anna.
Hon fortsätter…
– När det helt plötsligt öppnas upp en möjlighet med rätt människa, som man på förväg vet att man fungerar med, delar värdegrund med och kan sätta upp gemensamma mål med, då är livet för kort för att fega ut! Jag har så länge jag kan minnas haft ett långsiktigt mål att någon gång när tillfälle ges och när jag har tillräckligt mycket substans i min karriär, så ska det ske. När Fredrik kontaktade mig om att öppna eget hade jag nyligen fött mitt tredje barn, men efter ett par månader när allt landat och utkristalliserat sig på hemmafronten så var det ett självklart beslut att våga hoppa.
I Sverige finns det ca 4000 rekryterings- och bemanningsbolag och i bara Skåne närmar vi oss snart 1000. Vad är det då som gör att man vill sätta ett till på marknaden?
Fredrik tar ordet. Essensens i det är att vara…
1. Rakt igenom professionell – Det vill säga, vara noga med återkopplingar till kunder och kandidater, inte glömma, slarva och inte ta för lång tid på sig. Vår bransch får mycket skit för det, att man inte hör någonting. ’’Jag sökte jobb för tre veckor sedan, befinner mig någonstans i cyberspace och undrar alltid…’’. Det råder brist på respekt i vår bransch och detta vill vi ändra på. När man skickar iväg en ansökan är det i många fall med en stor dos engagemang och förväntan. En respektfull dialog med fokus på återkoppling är den rätta vägen.
2. Tekniskt drivande – Dels via rekryteringstester, men också genom sättet vi annonserar och använder det, ur en tydlig målgruppsanpassad strategi. Det är vi en av få i branschen som gör. Jag vill att vi ska vara först! Det kommer leda till en del misstag längs med vägen, men det är det värt. Det behöver inte vara tekniska innovationer, det kan vara hur man anpassar processen, hur man presenterar kandidater, ska det vara genom en film i framtiden m.m.? Jag bara häver ur mig förslag nu, men möjligheterna är trots allt oändliga…
3. En katalysator för utveckling – Jag vill att vi är en av de som vill bli större och som driver utvecklingen framåt. Inom rekryteringsprocesser har det inte hänt mycket på väldigt många år. Det är dåligt forskat på det. Det enda som har förändrats är att vi har flyttat vårt beteende hur vi annonserar och hur vi söker, det är idag en helt digital transaktion. Vad är då nästa steg? Hur kommer vi söka jobb 2030? Här gäller det att hålla sig uppdaterad och våga ligga i framkanten.
4. Tillgänglig – Vi finns tillgängliga, så gott som hela tiden, fyller Anna i. Tid är en bristvara och därför är det lätt att “glömma bort” att vårda och följa upp de relationer och samarbeten som redan är i omlopp. För oss är tillgänglighet och nära samarbete alltid i fokus. Detta gör att vi får en helt annan dialog med våra kunder och upplevs som en helt annan konsult, med en helt annan tyngd. Genom att vara närvarande och inlyssnande kan vi identifiera många andra saker som hänger samman med den ursprungliga rekryteringen och frågeställningen och kan på så sätt agera som en objektiv part i hela organisationen, mer som en organisationskonsult.
Så vilka är egentligen Skill U? Och vad skiljer Skill U från andra bolag i branschen?
Om man ska försöka bena ut det och lyckas få till den där snärtiga pitchen som så många pratar om så har vi valt att utgå från tre fokusområden, tre saker. Två anser vi är lite för lite och fyra lite för mycket. Vissa kallar det usp:ar. Vi kallar det: tre jäkligt bra saker!
Kompetens = någonstans längs resan valde vi namnet Skill U. Det förpliktigar, att vi
behöver vara skickliga på hur vi utför våra processer och vår in-försäljning. Vi kan inte låta kunden tro att dem köper A och vi levererar B, utan har vi sagt A så levererar vi A.
Kommunikation = vi kombinerar kompetens med stor kommunikativ förmåga. Vi ser till våra kunders behov, hur ofta de vill bli uppdaterade på det vi gör. Vi upprätthåller en tvåvägskommunikation med våra kandidater och informerar vart i processen vi befinner oss och återkopplar. Personlig återkoppling är något vi brinner lite extra för.
Innovation = vad är innovation? För oss handlar det om att digitalt hitta de bästa kandidaterna och genom en anpassad process erbjuda kandidaten den bästa upplevelsen. Det är också att vara konstant nyfiken och utforskade, att våga vara först på bollen och arbeta utifrån anpassade, utvecklande arbetsmetoder. Så att vi på så vis kan presentera de absolut bästa kandidaterna för våra kunder, enligt deras unika kravprofil.
Vad kul att du är nyfiken på oss och hur vi kan hjälpa just dig! Vi tycker det är fantastiskt roligt att ha blivit med blogg och få dela med oss av vår solskenshistoria om hur allt började och vart vi är på väg. Någonstans i det här landskapet så vill man ju sätta ett avtryck.
– Fredrik sa en gång till mig, för längesen, att vi aldrig ska vara i baksätet. Utan vi ska vara i framsätet och styra. Den hänger med mig fortfarande, berättar Anna.
Fortsättning följer i nästa bloggartikel. Hoppas du hänger med och om du har några frågor får du mer än gärna kontakta oss här!
Fotocred: Anna-Maria Magnusson