I ett tidigare inlägg delade vi våra tankar om att rekrytering i dag skiljer sig en hel del från hur det såg ut för några år sedan. En av de tydligaste aspekterna av detta är att rekrytering inte längre är en envägsprocess – det vill säga att företagen kan vraka och välja mellan kandidaterna. I dag är det minst lika mycket kandidaterna som ska välja företagen!
Vi på Skill U ser tydligt att många kandidater har blivit mer kräsna i sina val av arbetsgivare. Fler och fler ställer frågor om företaget. Tex dess värderingar, arbetsklimat med mera, och många befinner sig dessutom i flera rekryteringsprocesser samtidigt. En sund utveckling (tycker vi) samtidigt som det ställer nya krav på företag som vill anställa. Många företag behöver bli bättre på att faktiskt sälja in sig till kandidaterna. För att attrahera rätt kompetens och sticka ut i konkurrensen om arbetskraften.
I det här inlägget bjuder vi därför på våra bästa tips på vad ni som rekryterande bolag bör tänka på, när ni vill nyanställa.
Börja inifrån
Vårt första tips kan låta banalt, men det är nog så viktigt – och ett steg som förvånansvärt många faktiskt missar. Det handlar om att ta en ärlig titt på det egna företaget. Att ställa frågor internt och att vara ödmjuk inför eventuella brister och förbättringsområden. Genom att sälja in företaget och tjänsten så ärligt och rättvisande som möjligt. Det ökar chanserna att personen ni rekryterar blir kvar länge, eftersom hen kommer uppleva att hen fick det hen ”signade upp för”.
Fundera på vad som är bra med ert företag. Ha koll på förmånerna och gör lite research internt med dem som kommer att jobba nära personen ni vill rekrytera. Ställ frågor om hur de upplever arbetsplatsen och tjänsten, och vad de tycker är det bästa med att jobba hos er.
Tänk också på att det som förmedlas i en annonsen. Och/eller i en intervju bör stämma överens med den bild ni ger av företaget på hemsidan och i sociala medier. På samma sätt som ni sannolikt gör en bakgrundskoll på kandidaterna, kommer de att göra det på er. 😉
Eftersom vi vet hur viktigt det är med självkännedom i en rekryteringsprocess. Inleder vi på Skill U varje nytt samarbete med att kunden får besvara ett antal djupgående frågor om sig själva. Det må ta lite tid, men vi ser att det är väl investerad tid för att vi. I egenskap av företagets förlängda arm – ska kunna sälja in företaget och tjänsten på rätt sätt.
Säljande – och mindre säljande – faktorer
Vi på Skill U har sett stora skillnader, bara på några år. I vad som efterfrågas av kandidaterna när det kommer till deras blivande arbetsgivare. I kölvattnet av pandemin har möjligheten att jobba hemifrån blivit en oerhört viktig aspekt för många. Vi tror helt enkelt att många har sett att det finns mycket tid att spara i det hektiska livspusslet. Genom att skära ner på restiden till och från arbetet. Vi tror därför att de företag som kräver att deras anställda är på kontoret 100 % kommer att få svårt att rekrytera i framtiden.
Andra faktorer som kandidaterna vill veta mer om är ledarskapet, arbetsklimat, gemensamma aktiviteter för medarbetarna, företagets värderingar, mål och visioner, samt utvecklingspotential för den egna rollen.
Att lönen skulle vara en avgörande faktor, stämmer inte längre för så många, men i de fall en kandidat är inblandad i rekryteringsprocesser med flera likvärdiga företag och tjänster kan det naturligtvis få en avgörande roll.
Förmån, eller självklarhet?
De företag som nämner faktorer som exempelvis ”25 dagars semester” behöver se över sina argument. Att försöka locka med något som är lagstadgat, brukar man inte komma så långt på… 😉 Många kandidater som vi pratar med, säger också att de är trötta på uttjatade uttryck som ”vi har högt i tak”, eller ”vi befinner oss på en digital resa”. Förklara i stället mer konkret vad det innebär, om ni känner att det är något ni vill lyfta fram.
Friskvårdsbidrag är något som de flesta företag erbjuder i dag. Om ni betonar att hälsa och work/life balance är prioriterat på ert företag, bör detta återspeglas i storleken på bidraget, att man får träna på arbetstid eller liknande. Annars är det bara en hygienfaktor, snarare än av era USP:ar.
Så, tänk gärna ett varv extra innan ni lyfter fram fördelarna med att jobba hos er, och ställ er frågan – är detta något som särskiljer oss från andra företag, eller är det standard?
Lycka till med kommande rekryteringar, och hör gärna av dig om det är något du vill bolla med oss.