Du har kanske hört någon säga att det är ”kandidaternas marknad” som råder, men vad betyder det egentligen? Vad beror det på, och vad innebär det för oss som rekryterare och för företagen som söker arbetskraft? Det ska vi försöka reda ut i det här inlägget.

Pendeln har vänt
Det är inte jättelänge sedan som företagen satt i förarsätet när det gällde rekrytering, och dikterade villkoren för processen såväl som kriterierna. Idag ser det i mångt och mycket annorlunda ut. Nu ser vi i betydligt större utsträckning att kandidaterna sätter sina egna krav och villkor, och inte alls är intresserade av att rätta sig i ledet och godta villkor som de inte gillar. Om en eftertraktad kompetens vill skippa att göra tester i en rekryteringsprocess slipper hen ofta det. Samma sak gäller om hen exempelvis vill slippa provanställningen och ha fast anställning redan från start, eller om hen vill ha möjligheten att jobba från valfri plats ett par dagar i veckan. Dessa nya förutsättningar behöver företagen förhålla sig till för att vara aktuella som arbetsgivare och ha möjlighet att anställa personer med efterfrågad kompetens.
En förklaring till varför pendeln har vänt är att efterfrågan på vissa tjänster ökar snabbare än motsvarande utbud av kvalificerade kandidater – ett bra exempel är inom IT och utveckling. Det är idag också större konkurrens om vissa kompetenser.
En annan tänkbar förklaring kan vara att många företag tenderar att bli mer och mer specialiserade, och ju mer specialiserade de blir desto mindre blir utbudet av kandidater som potentiellt kan vara intressanta för företaget.

En förändrad arena för oss rekryterare…
Den förändrade arenan påverkar oss som rekryterare på flera sätt. Bland annat måste vi ställa krav på våra kunder för att säkerställa att rekryteringsprocessen inte drar ut på tiden – när en kandidat har flera jobb att välja mellan, så funkar det helt enkelt inte att boka ett möte flera veckor framåt. Vi behöver därför hjälpa företagen att prioritera rekryteringsprocessen, även om vi har full förståelse för att de har mycket annat på sin agenda.
Rekryteringsprocessen var i många avseenden mer simpel ”förr i tiden”; ansökningarna kom in och rekryteraren gjorde ett urval. Nuförtiden har headhunting – dvs ett arbetssätt där vi aktivt letar upp kandidater som matchar tjänsten – blivit en naturlig del i rekryteringsprocessen. I många fall, särskilt när det rör sig om specialistkompetenser, är headhunting det enda sättet att rekrytera på.
Vi behöver vara mer kreativa, ihärdiga, tålmodiga och lösningsfokuserade än tidigare. Kul, men också utmanande! Exempelvis kan vi behöva göra rekryteringen i en annan ordning än vad vi är vana vid – vi kanske behöver genomföra tester eller ta referenser innan vi presenterar kandidaten för kund, om kunden är tidspressad och inte hinner ta mötet inom en tillräckligt snar framtid. Eller vi tar digitala möten, i stället för fysiska, för att spara tid i processen för alla inblandade.
För att åstadkomma framgångsrika rekryteringar behöver vi ofta hjälpa företagen att kartlägga sina förmåner och USP:ar. Vi måste vara lika bra på att ställa rätt frågor till företagen, som på att sälja in företagen till kandidaterna på ett lockande och rättvisande sätt.

…och för företagen
En sak som företag som söker ny arbetskraft behöver vänja sig vid, är att de inte längre alltid kommer att få två (eller fler) kandidater presenterade för sig att välja bland. Är det bristkompetenser vi pratar om har vi rekryterare sällan mer än en riktigt bra kandidat i taget att presentera. Och inte helt sällan kan det ta flera veckor – ibland månader – mellan det att vi presenterar kandidat 1 och 2. I ett sådant fall måste arbetsgivaren våga ta beslut om huruvida kandidaten kan tänkas vara rätt för tjänsten eller inte, oavsett om det finns andra kandidater att jämföra med.
Många företag behöver också tänka om och vänja sig vid att det inte längre räcker med att de väljer kandidaten – kandidaten behöver även välja dem. Många lever kvar i en tid då kandidaterna köade för en anställning, men dessa företag behöver tänka om. Idag krävs mer än ett namn och gott renommé för att attrahera, och behålla, den eftertraktade kompetensen.
På kandidatens marknad ställer, som sagt, även kandidaterna krav. Med rekryteringsbolagets hjälp kan företagen få större förståelse för vad de kan erbjuda som arbetsgivare, som faktiskt värdesätts av kandidaterna. Tidigare har exempelvis lönenivåer och friskvårdsbidrag lyfts fram under rekryteringsprocessen, men många kandidater idag värdesätter även annat. Exakt vad det kan röra sig om, kommer vi att berätta mer om i ett inlägg längre fram, so stay tuned… 😉