Du som följer oss här på bloggen har tidigare fått stifta bekantskap med Ida och Anna, och nu har det blivit dags att rikta strålkastaren mot tuppen i hönshuset. Säg hej till Fredrik, en av våra två grundare.

Beskriv dig själv med tre meningar

Jag är gift och har tre barn. Jag älskar träning, skor (!) och min familj. Jag är en värdelös rekryterare. (Det där sista får vi helt klart återkomma till, vem gillar inte en cliffhanger, liksom?)

Berätta lite om din yrkesmässiga bakgrund

Som barn ville jag faktiskt bli veterinär, men jag insåg rätt tidigt att utbildningen var en smula mer tidskrävande än jag hade önskat. Detta, i kombination med insikten att jag var lite rädd för hästar, kor och andra större djur, gjorde att jag skrotade den planen… Med veterinärsplanerna väl lagda på hyllan, hade jag en väldigt kort, men intensiv, modell- och skådespelarkarriär, men inte heller det tog riktigt fart, ha ha…

Min faktiska yrkesmässiga bana startade på Atea. Därefter var jag på Proffice och efter det var jag med och startade och drev eget bolag som vi sedermera sålde till Poolia. I mina roller som försäljningschef och VD har jag haft förmånen att få vara delaktig i strategier, ta fram produkter och digitalisera branschen – saker som jag verkligen brinner för. Jag är glad och tacksam för att jag har haft förmånen att få arbeta med det jag tycker är absolut roligast, nämligen försäljning och ledarskap.

Vad är det du gillar med att jobba med rekrytering generellt…

Som jag nämnde inledningsvis så är jag faktiskt inte särskilt bra på rekrytering. Jag är rätt kass på det, om jag ska vara ärlig. Jag förstår att detta kan väcka frågor, så jag ska försöka förklara vad som gör att jag – trots det – trivs så bra i rekryteringsbranschen.

Saken är den att jag brinner för att hitta metoder och strategier för att hitta rätt person till rätt företag. Digitaliseringen i vår bransch har varit minst sagt eftersatt. Idag är hela transaktionen digital, men trots det så är det ytterst få som mäter, gör analyser och försöker förbättra kommunikation och kanaler anpassat till de målgrupper och individer som är av intresse för det specifika kunduppdraget. Det finns mycket att lära av skickliga e-handelsbolag och deras förmåga att konvertera besökare till köpare. Vi som jobbar inom rekrytering behöver vara lika skickliga på att konvertera besökare på vår hemsida till ansökningar, och detta är något jag arbetar mycket med på Skill U. Med andra ord så kan jag tillföra mycket som är värdefullt för våra kunder i termer av analys och strategier för att nå rätt målgrupp, trots att jag inte ser mig själv som en särskilt vass rekryterare.

…och på Skill U specifikt?

Jag älskar friheten och känslan av att vara delaktig i att bygga ett bolag som vågar utmana och förändra en traditionell och ganska likriktad bransch. Många aktörer på marknaden liknar varandra, med likadana processer, metoder och strategier. Det vill vi på Skill U utmana och förändra. Dessutom är vi ett fantastiskt gäng, vi som jobbar här, om jag får säga så själv… Vi har en ömsesidig respekt och förståelse för varandras styrkor och svagheter, vilket gör att vi både kompletterar, stöttar, utmanar och utvecklar varandra – i våra yrkesroller, såväl som privat. Vi är ett riktigt dream team – för varandra, och även för våra kunder.