Innan pandemin slog till, hårt och skoningslöst, jobbade jag hemifrån någon gång då och då. Idag, såhär ett år senare, är pandemin fortfarande ett faktum och den nya jobba hemifrån-vardagen är lika naturlig som att klä på sig varje morgon. Här ser ni mig vid mitt hemmakontor ☝️

För mig har omställningen varit stor; vem kunde tro att vi i stort sett helt skulle ställa om till digitalt? Och dessutom bli så pass duktiga på det; trots att vi fortfarande glömmer bort att ”avmjuta” när vi ska prata, vinka när vi vill ha ordet och sätta på kameran innan vi går in i mötet. Men visst är det ibland också ganska underhållande; och egentligen, vad är det värsta som kan hända? Trots en del barnsjukdomar är jag imponerad över hur bra det funkar, hur bekväma vi blivit med de nya digitala verktygen och att ses genom skärmen. Men vad har vi då lärt oss under det gångna året? Idag delar jag med mig av lärdomar, utmaningar och viktiga omställningserfarenheter; mina bästa jobba hemifrån-tips helt enkelt (utan inbördes ordning).

👉 Skapa fasta morgonrutiner för ditt hemmajobb – börja dagen på samma sätt oavsett om du jobbar hemifrån eller ska iväg till kontoret/arbetsplatsen.

👉 Gå upp samma tid som du brukar – följ dina vanliga rutiner och gör dig redo för arbetsdagen.

👉 Ta på dig “vanliga” kläder (läs: byt om från pyjamasen) – trots att jag vet hur skönt det är att strosa runt i favorit-mysbyxan, så har detta blivit en viktigt rutin i min nya vardag; för välmåendes skull och för att lättare kunna separera privatliv med jobb.

👉 Rigga upp ett bra hemmakontor (undvik soffan och köksbordet) – om du har möjlighet är detta att föredra. På så sätt fortsätter du att ”gå till jobbet”; utan att faktiskt lämna hemmet. Hör med din arbetsgivare om du kan få bidrag för att köpa hem ett ordentligt skrivbord, eller en bra arbetsstol? Bra ergonomiska förutsättningar är lika viktiga i hemmet, som på kontoret.

👉 Dubbelkolla tekniken –  se till så att tekniken fungerar även på hemmaplan och att organisationen erbjuder digitala verktyg som förenklar samarbetet på distans. Glöm inte att kontrollera att ditt nätverk klarar av den extra belastning som det kan bli när hela familjen är hemma samtidigt och sitter med sina datorer, telefoner, tv-apparater och andra smarta prylar.

👉 Ta promenadmöten – om jag inte hade suttit i videomöten (intervjuer och kundmöten) hela dagarna, som är svåra att genomföra utomhus under rörelse, så hade jag passat på att ta enklare möten/samtal samtidigt som jag promenerar! Nu skyndar jag mig ut på lunchen istället.

👉 Ring, chatta, maila och videokonferera så mycket det bara går – se till så att du i alla fall får en liten del av ditt sociala behov tillfredsställt. Boka in digitala fikor med dina kollegor; där ni INTE bara pratar jobb.

👉 Pausa – konstant, oavbrutet arbete är i längden INGET vinnande koncept, varken för produktiviteten eller för hälsan. Det är lätt att glömma bort de där viktiga pauserna när man sitter hemma; man kör bara på. Varför inte passa på att köra lite pausgympa eller kanske bara tömma diskmaskinen? Behöver du hjälp på traven? Den minst avancerade varianten är egentligen bara att använda ett stoppur och den nu ganska kända Pomodoro-metoden. En så liten åtgärd som att sätta stoppuret på 45 minuter, jobba hårt, och sen ta en paus i 15 minuter, kan för många vara allt som krävs för att komma igång, både med produktiviteten och pauserna.

Sitter du själv inne på några riktigt bra jobba hemifrån-tips, så får du gärna dela med dig av dem till mig – jag är alltid öppen för nytt! Eller om du bara har lust att ta en digital fikapaus en dag? Kontakta mig gärna på LinkedIn eller via telefon; +46-(0)760 08 84 82.

//Anna Tannerfalk, arbetsmyra och vd på Skill U