God fortsättning på er! Vi inleder med en liten avstickare innan vi fortsätter bloggserien ”Vilka är Skill U”. En del menar nämligen att uttrycket ”God fortsättning” har ett sista giltighetsdatum och endast kan användas fram till och med trettonhelgen? Pyttsan heller, säger vi. Och som de researchnördar vi är så kunde vi inte låta bli att fråga Google. Språkexperterna visade grönt ljus och därmed kickstartar vi det nya året och öppnar upp med den klassiska hälsningsfrasen som rymmer både drömmar och förhoppningar – om ett lyckat (coronafritt) år.

I de två första delarna av denna bloggserie har vi pratat mycket om Skill U utifrån ett inifrånperspektiv. Men det är trots allt våra kunder och hungriga kandidater som till syvende och sist utgör grunden i vår affärsverksamhet. De kommande inläggen vill vi därför tillägna några av våra viktiga kandidater, som gladeligen delar med sig av sina upplevelser och erfarenheter av rekryteringsprocesser med Skill U. Först ut är Denise.

Hej Denise! Vi hoppar rakt in! I samband med att du sökte tjänsten, gick du då in och intresserade dig av oss som rekryteringsbolag, Skill U?

– Jag har vid andra tillfällen varit inblandad i rekryteringsprocesser med andra rekryteringsbolag där jag blivit behandlad himla dåligt. Så i detta fall intresserade jag mig först inte av rekryteringsbolaget utan gick direkt till företaget. Intresset av Skill U kom först efter min första kontakt med Anna, som fick mig att inse att jag inte kan dra alla rekryteringsbolag över en kam. Anna och Skill U hade nämligen bevisat att det även finns rekryterare som är svingrymma. Skulle jag söka ett nytt jobb idag, med den positiva upplevelsen jag har nu, då hade jag kollat upp både företaget och rekryteringsbyrån. Ens tidigare erfarenheter påverkar alltså svaret på denna fråga.

Hur upplevde du rekryteringsprocessen i sin helhet?

– Efter att ha sökt tjänsten blev jag snabbt kontaktad av Anna. I mejlet informerade hon mig om att jag gått vidare i processen och bad mig att fylla i en kompetensprofil; ett mer detaljerat och specifikt CV, anpassat till den utannonserade tjänsten. Det framgick tydligt att jag kommer att bli kontaktad och kallad för intervju när kompetensprofilen blivit ifylld. Det är just informationsflödet som jag tycker fungerade väldigt bra under hela processen. Allt var väldigt tydligt: ”det här förväntar vi oss att du gör, och när du gjort det så kommer detta hända…”. Tydligheten och transparensen genom processen kom direkt när man sökte, och det upplever jag som väldigt ovanligt. I andra fall har jag behövt gå runt och undra, oavsett om jag sökt via ett rekryteringsbolag eller til företaget direkt.

Intervjutillfället – Denise har ordet ✨

Intervjun var i form av en digital intervju med Anna. När jag kopplade upp mig till mötet fungerade först (såklart..typiskt..) inte tekniken, men redan här fick jag ett gott intryck av Anna. På ett lugnt och världsvant sätt guidade hon mig igenom strulet. Jag blev utkastad (på ett digitalt sätt) några gånger under mötets gång, men Anna var åter lugn och påpekade att lite teknikstrul nu under pandemitider är inget att bli nervös över.

Intervjun inledes med att Anna gick igenom upplägget; ”först då kommer jag berätta om själva tjänsten, och sen därefter så kommer du att få berätta om dig själv.” och ”rekryteringsprocessen har si så många steg och kommer gå till såhär, vilket innebär det här…”
Genom att informera mig om alla delar i förväg kunde jag lägga allt fokus på intervjun istället för att sitta och fundera över annat och vad som ska komma härnäst. Detta upplägg gjorde mig väldigt bekväm redan från start och det tyckte jag var superskönt.

Jag gillade också att Anna på ett tydligt sätt inledde med att presentera tjänsten och företaget. Vilket borde vara en självklarhet när du går på intervjuer, men min erfarenhet påvisar tyvärr det motsatta. Det händer allt för ofta att jag går från en intervju och tänker; ”jaha vad var detta för jobb?”. Anna gav mig all nödvändig information och utrymme att ställa frågor. Efter att ha gått igenom upplägget fortsatta hon med att berätta att intervjun inte kommer vara i form av en ”vanlig” intervju med klassiska frågor, utan att jag istället kommer att få berätta min livshistoria, kopplat till arbetslivet men också om det är några privata parametrar som är relevanta.

Detta tycker jag är strategiskt smart av rekryteraren. Annars kan det lätt bli att man rabblar upp sitt CV uppifrån och ner, vilket är ganska lätt. Nu måste du som kandidat istället tänka till och själv avgöra vilka saker från ditt CV som är mest relevanta utifrån det rekryteraren berättat om tjänsten och företaget. Processen är i sin helhet välgjord med en struktur som får kandidaten att känna sig trygg. Det hela mynnar ut i en klassisk win-win situation, företagen – kunderna – kan lita på att Skill U intervjuar på ett riktigt bra sätt och vi kandidater kan lita på att det blir skött på ett professionellt och respektfullt sätt. Det finns en tanke bakom allt.

Intervjuuppföljning – i väntan på besked ✨

Efter intervjun blev jag informerad om att nästa steg i processen är att Anna ska återkoppla till chefen och presentera de olika kompetensprofilerna. Och att det sedan är upp till chefen att avgöra vilka kandidater hen önskar att gå vidare med. Även här var informationen från Anna väldigt tydlig; att chefen kommer göra sitt inom en viss tidsram och att Anna därefter kommer att höra av sig och meddela om jag gått vidare eller inte. På avtalad tid kontaktade Anna mig via telefon och informerade mig om att processen tyvärr dragit ut på tiden. Och eftersom processen fortsatte att dra över tiden var det extra tacksamt att Anna verkligen följde upp, både genom samtal, mejl och sms. Det gjorde att man som kandidat valde att hänga kvar och ha tålamod, och inte minst överseende. Kort och gott, återkopplingen har varit SUPER. När Skill U ska ut och få nya uppdrag så borde de använda sig av slogan ’’vi håller fast kandidaterna oavsett hur hårt det blåser’’. Det är ju jag ett levande bevis på.

Har du några frågor eller funderingar kring Skill U och min upplevelse av rekryteringsprocessen får du gärna kontakta mig. Du hittar mig enklast på LinkedIn.

Självklart kan du även vända dig direkt till Skill U – Anna & Fredrik – med frågor. Eller om du hellre önskar gå vägen via LinkedIn, då är det hit (Anna) och/eller hit (Fredrik) du ska vända dig!